Met je neus in de wind hardlopen

Hardlopen en dan tegelijk door je neus ademen? Dat lijkt in eerste instantie onmogelijk. Wat me dwars zat was dat je me altijd hoorde aankomen als ik hardliep, als een hijgend hert. Zoals ik schreef in hardlopen, waarom zou je dat doen? ben ik dit voorjaar gestart. Op lichte rugklachten na, gaat het eigenlijk best lekker. Ik geniet van het buiten zijn en me fit voelen.

Kortere stukken lopen en oefeningen doen voor de buik spieren hielpen wel tegen beginnende rugklachten, maar niet tegen mijn hijgende ademhaling. Mijn leeshonger naar boeken over hardlopen stilde ik met boeken over chi running en chi walking. Wat me daarin opviel, behalve dat je moest lopen in een bepaalde houding, was het advies om door de neus te ademen.

Uit: Zuurstofwinst

Die neusademhaling, dat was nieuw voor mij. Dat wou ik wel eens uitproberen. Mijn eerste pogingen waren echter geen succes. Het lukte maar een paar secondes. Om het te oefenen had ik hulp nodig. Een cursus! Ik vond een website over mindful running.

Mindful running

“Mindful Run laat je kennis maken met de verschillende facetten van het hardlopen en leert jou te luisteren naar je eigen lichaam. Jij wordt je bewust van je eigen loophouding, je aandacht bij het hardlopen en de kracht en energie in je lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’ te lopen maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment.”

Van de website mindful running

Via deze site ontdekte ik een zomercursus bij Mindfulrun bij leefstijlcoach Peggy Tolk in Rotterdam. Ze start in september weer een cursus! Omdat iedereen in augustus op vakantie was, kreeg ik een gezellige en leerzame prive training. We begonnen op het eiland van Brienenoord, een prachtige plek om te wandelen of hardlopen. Behalve natuurschoon heb je daar een bijzonder uitzicht op de skyline van Rotterdam. Al vond ik de boot met Salland erop wel erg leuk op de voorgrond.

Eiland van Brienenoord

De allereerste keer regende het en de grote grazers (schotse hooglanders) wilden net als wij onder de brug schuilen, de aanblik van hun hores verhoogde mijn tempo spontaan. We deden enkele mindfulness oefeningen, en ik kreeg tips over het neerzetten van mijn voeten en de houding van mijn armen. Ook liet ze me afstanden rennen waarbij ze het klokte.

De 2e keer mocht ik mijn dochter meenemen en hebben we ons vooral gericht op de ademhaling. Aan het eind konden we het rondje om de kleine plas lopen zonder door de mond te ademen. Daarbij werd onze mond afgeplakt. Dat ademen ging steeds beter, ik kon het langer volhouden.

Mijn dochter en ik hardlopend

Voordelen van neusademhaling

“Als je via de mond in of uitademt tijdens het hardlopen ga je naar een snelle ademhaling van grote hoeveelheden lucht verse zuurstof. Om deze lucht te verwerken moet je lichaam koolstof dioxide afvoeren. Door het vele ademen raak je te veel kooldioxide kwijt, zodat hieraan een tekort ontstaat en dus een tekort aan zuurstof. Dat dwingt je om meer adem te halen. Men noemt dit het Bohr-effect, naar de Deense wetenschapper die het ontdekte. Ondanks het hogere volume van ingeademde lucht door de mond heeft je lichaam minder zuurstof.”

Als je via je neus ademt:
“Ademen door je neus geeft een kleinere maar meer gerichte luchtstroom in je longen. De koolstofdioxide in je lichaam wordt effici├źnt opgenomen in je bloedbaan. En zo haal je maximaal rendement uit je ademhaling.
Deze verandering is niet makkelijk tijdens het sporten/hardlopen. Je moet langzamer lopen en door je neus ademen tot je eraan gewend bent.”

“Ik (Peggy) ben meer ontspannen en alerter en fitter dan voorheen. Mijn energie niveau is hoger. Naast de fysieke voordelen, zie ik vele andere voordelen in mijn leven sinds ik een neus ademhaler ben geworden. Het belangrijkste is, dat ik veel minder stress in mijn leven heb. Als ik in een stress situatie kom en ik herken het, dan gaat mijn mentale focus direct naar mijn neusademhaling. Daarbij verdwijnt de stress vanzelf. ”

Uit een mail van Peggy

Zuurstofwinst

Een boek wat meer diepgaande achtergrond geeft over het ademhalen door de neus is Zuurstofwinst. Het boek geeft een uitgebreide uitleg over de voordelen ervan tijdens het sporten en ook tijdens het slapen. De mond is bedoeld om te eten en de neus om te ademen. Dat zijn we verleerd in de loop der tijd, maar het is mogelijk om het weer langzaam aan te leren.

uit; Zuurstofwinst

Onze laatste les hebben we een bruggenrondje gelopen vanaf het Noordereiland. Gemeente Rotterdam heeft diverse apparaten neergezet aan de kade om te trainen, en oefeningen te doen, waar we gebruik van hebben gemaakt. Sporten wordt echt gestimuleerd in die stad. Tussen het hardlopen door maak ik graag foto’s van de omgeving. Meer foto’s van de mooie Rotterdamse skylines zijn te zien op mijn instagram. Een cursus mindfulrun is een aanrader, leuk om te doen, dat kan ook in de stad.

Please follow and like us:
error

Over

You may also like...

Reacties gesloten.