Hardlopen, waarom zou je dat doen?

Via Instagram zie ik in mijn tijdlijn regelmatig een boek passeren over hardlopen. Morgen ga ik echt, door Marijke ten Cate en Corien Orange. De leuke afbeeldingen spraken me wel aan, maar hardlopen? Dat is niets voor mij. Mijn werk vraagt al genoeg fysieke activieit zoals het tillen van kisten met boeken. Ook maak ik minstens 10.000 stappen op een dag. Toch reserveerde ik het boek uit de bliotheek, lezen kan nooit kwaad toch?

Omdat ik regelmatig rug en schouderpijn heb, leek het me goed om te starten met fysiofitness. De eerste training moest ik aan allerlei apparaten trekken, roeien, fietsen en gewichten tillen. De nacht erna werd ik wakker van de spierpijn, die de hele week aanhield. Wat snakte ik naar een massage, maar dat werd afgeraden omdat het conflicteert met het effect van de training. Ooit leek mij het trainen van armspieren onzin, ik hoefde toch geen spierballen te kweken? Het belang van die armkracht voor de rest van je lichaam zie ik nu wel in.

Morgen ga ik echt hardlopen

Het boek over hardlopen kwam en ik begon te lezen. Al gauw werkte het aanstekelijke enthousiasme op mij in. Hardlopen bleek voor veel dingen goed te zijn, en vooral erg leuk. Al had ik het idee dat het afzien zou zijn.

Smoes nummer 10. Tekening door Marijke ten Cate uit: Morgen ga ik echt.

De grappige tekeningen en de eerlijkheid over de smoesjes en problemen van vrouwen als ze beginnen met hardlopen trokken mij erin. In smoes 10; met een boek op de bank liggen en kat op schoot, kon ik mij wel herkennen.

Overgang en sporten

Het begon te knagen, zou ik als 56 jarige vrouw, na de overgang, nog niet actief aan het sporten, wel kunnen gaan hardlopen? Ik moet nog minstens elf jaar werken in goede gezondheid en hoop erna leuke dingen te gaan doen. Waarom niet nu starten met me fit en sportief voelen? Er stonden eenvoudige schema’s aan het eind voor de super beginners zoals ik. Het was het proberen waard.

De eerste training had ik mijn stevige adidas gym schoenen aan en na een warming up begon ik met wandelen. Bij de dijk begon ik te rennen (zo mag ik het niet noemen van mijn man) en was na 20 secondes uitgeput! En dit moest ik nog 7 keer herhalen? Eerst maar weer wandelen. De 2e keer haalde ik wel de 30 secondes. De 3e keer ging het wat makkelijker. Wel voelde ik mijn knie. Nadat ik die eerste training 8 x had gerend, met wandelingen tussendoor, liep ik terug en deed mijn cool down.

Erna nam ik een dag rust (lees: werken waarbij ik 10.000 stappen zet). De volgende ochtend had ik een beetje spierpijn in mijn kuiten, maar niet zo erg als bij de andere training. Op aanraden van de schrijfsters had ik inmiddels echte wandelschoenen gekocht (asics in de aanbieding).

De volgende keer trok ik mijn nieuwe stoute schoenen aan en begon met het schema van 30 sec per keer. Het ging al veel beter, en ik kon het langer volhouden. Onderweg kwam ik andere wandelaars en fietsers tegen en voelde me sportief. Nog niet zo lang geleden durfde ik niet eens in mijn eentje te wandelen, of met nordic stokken, uit angst vreemd aangekeken te worden. Alsof je als vrouw altijd een wandelmaatje of hond bij je moet hebben.

Boeken en gadgets

Tegen advies van eigen man in, had ik ook een smart watch besteld, die o.a. stappen telt en ook je hartslag. Ook had ik apps gevonden om op mijn mobiel te zetten, die diverse sportactiviteiten bijhouden. Al gauw bleek dat ik makkelijk de 10.000 stappen overschrijd op een werkdag, zeker als ik met het ov reis en loop naar trein, naar bus, naar metro en vice versa.


Een week later had ik ongeveer alle boeken over hardlopen uit de bibliotheek geleend. Ergens stond dat je als 50+ het beste om de dag kunt trainen en als 60 er 3x per week. Er vanuit gaand dat je geen hartklachten of blessures hebt. Die rust tussen de trainingsdagen door, doet meer voor je spieren dan dat je ze continu belast. Een marathon wil ik voorlopig toch niet lopen, in dit stadium ben ik al blij als ik een minuut volhoud.

Voordelen van hardlopen

Enthousiast deelde ik mijn activiteiten in mijn omgeving en kreeg van een zestiger terug dat het nogal overdreven en fanatiek was om op mijn leeftijd met zoveel sporten te beginnen. De boeken die ik las en de fysiotherapeut, zelf een marathonloper, spraken die reactie juist tegen. Hoe ouder je bent, hoe beter het is om alsnog met hardlopen of sporten te beginnen. Vooral na de overgang blijkt het positief te zijn voor je lichaam. Het kan osteoperose, borstkanker en alzheimer mogelijk voorkomen of uitstellen. Hieronder een lijstje met nog meer voordelen. Hardlopen, waarom zou je dat niet doen?

Voordelen hardlopen uit: Morgen ga ik echt

Omdat ik vorig jaar al ruim 10 kilo was afgevallen, hoefde ik die niet meer mee te sjouwen, en werden mijn knieen minder belast. Je kunt natuurlijk ook voorzichtig beginnen met als doel om af te vallen. Voor mij was er geen beter moment om met hardlopen te starten. De 2e week kwam ik al tot 1,5 minuut hardlopen per keer. De training erna bleek 2 minuten toch langer dan ik dacht, ik sleepte mezelf voort. Het was koud, er was haast niemand op straat. Een man met hond hield vriendelijk het zware hek bij een wildrooster voor me open. Zo kon ik meteen het park inrennen, en dank u zeggen, nog niet buiten adem.

Alle boeken beweren dat je nog moet kunnen praten tijdens het hardlopen. Het gaat er niet om dat je heel snel vooruit komt, maar in je eigen tempo langzaam je tijd opbouwt. Soms denk ik dat het lijkt op een soort mix tussen snelwandelen en voorzichtig rennen.

Een zaterdagmiddag vroeg ik mijn man om mee te gaan om mijn tijd te klokken. Hij nam zijn ouderwetse analoge jaren 70 stopwatch mee, die hij nog had uit de tijd dat hij op atletiek zat. Lang lang geleden. Dat werkte goed, behalve dat hij zelf de geest kreeg en hard ging fietsen. Hij was zo ver weg dat ik geen idee had hoever ik vorderde in mijn tijd.

De wat bebostere gebieden vond ik nu veiliger om in te gaan met hem aan mijn zijde (honderden meters vooruitfietsend). Op een moment keerde hij om met het bericht dat we niet verder konden. Daar stond een bord, (foto onderaan) waar ik hem een hilarische foto liet maken om op instagram te zetten.

Door niets laat ik mij weerhouden, geen kou of stopbord. Ik heb nog geen hardloopmaatje nodig om mij te motiveren, omdat ik in mijn eigen ritme wil beginnen. Iemand die veel sneller is zou me onbewust teveel opjutten, iemand die veel langzamer is…. nee die bestaan niet denk ik.

Heb ik een doel? Misschien ooit de 5 kilometer hardlopen voor een goed doel? Al heb ik een hekel aan sponsors zoeken. Om mijn techniek te verbeteren zou ik een cursus voor beginnende hardlopers kunnen doen. Helaas zijn die alleen op tijden dat ik werk, of net uit mijn werk kom. Dus als je mij ziet lopen, mag een echte ervaren loper heeel voorzichtig een techniek verbetering voorstellen. Voorlopig ben ik al blij met genoeg adem om terug te praten.

Update, vandaag voor het eerst 3,5 a 4 minuten gelopen x 6, zelfs tegen de wind (storm) in op de dijk. Dat beperkte mijn toch al trage tempo nogal. Maar ik zei tegen mezelf; houd vol, je kunt dit. Hardlopen, waarom zou je dat niet doen? Als ik het kan, kan jij het ook!

Illustraties met toestemming overgenomen uit; Morgen ga ik echt/ Marijke ten Cate en Corien Oranje

Over

You may also like...

Reacties gesloten.